تجربه‌های ورد، اکسل، ویندوز و ...

(صفحه‌آرایی و ویرایش با نرم‌افزار word)

تجربه‌های ورد، اکسل، ویندوز و ...

(صفحه‌آرایی و ویرایش با نرم‌افزار word)

ابن وبلاگ برای ارائه‌ی تجربه‌هایی که نویسنده در طول سال‌های متمادی از صفحه‌آرایی و ویرایش کتاب‌های گوناگون به کمک نرم‌افزار word حاصل کرده است، در تاریخ 22 دی‌ماه 1396 ایجاد شده است.

طبقه بندی موضوعی
  • ۱
  • ۰

مرتب‌سازی (sort): در نرم‌افزار ورد امکان فوق‌العاده‌ای است که  از آن می‌توان به فراخور نیاز بهره  برد. مرتب‌سازی اقلام یک لیست یا صفحه‌آرایی و آماده‌سازی یک فرهنگ لغت برای چاپ و ده‌ها توانایی دیگر، از مزایای استفاده از این امکان در نرم‌افزار ورد است.

برای مرتب‌سازی باید به این نکات توجه داشت:

1- مواردی که باید مرتب شوند، الزاماً یا باید هر مورد آن، یک پاراگراف مستقل باشد یا اینکه در یک خانه از خانه‌های عمودی جدول قرار داشته باشد.

2- در پنجره‌ی sort text و sort options نیز باید این تنظیمات را انجام داد.

3- در مرتب‌سازی عدد، اگر اعداد اعشاری وجود دارد، باید توجه نمود تا از نماد اعشار (.) استفاده شود نه علامت (/) که در بسیاری از موارد به‌غلط از آن استفاده می‌شود.

ترتیب حروف الفبای فارسی: آ، ا، ب، پ، ت، ث، ج، چ، ح، خ، د، ذ، ر، ز، ژ، س، ش، ص، ض، ط، ظ، ع، غ، ف، ق، ک، گ، ل، م، ن، و ه، ی

توجه1: در مرتب‌سازی کلمات باید به این نکته توجه کرد که حرف «آ» باید مقدم بر «ا» باشد، اما از سیستم‌عامل XP به بعد حتی ویندوز 10، برخلاف آنچه در فارسی معمول است، «ا» مقدم بر «آ» قرار می‌گیرد. این مشکلی است که به سادگی با انجام چند عملیات ساده، چنانکه در ویدئو آموزشی زیر نشان داده شده قابل حل است.

توجه 2: اگر sorting  language بر اساس زبان عربی باشد، علاوه بر مشکلی که در بالا بدان اشاره شد، جای حروف «ه» و «و» نیز به شیوه‌ی زبان عربی تغییر می‌کند.

ویدئوی آموزش مرتب‌سازی در ورد
حجم: 3.61 مگابایت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی