تجربه‌های ورد، اکسل، ویندوز و ...

(صفحه‌آرایی و ویرایش با نرم‌افزار word)

تجربه‌های ورد، اکسل، ویندوز و ...

(صفحه‌آرایی و ویرایش با نرم‌افزار word)

ابن وبلاگ برای ارائه‌ی تجربه‌هایی که نویسنده در طول سال‌های متمادی از صفحه‌آرایی و ویرایش کتاب‌های گوناگون به کمک نرم‌افزار word حاصل کرده است، در تاریخ 22 دی‌ماه 1396 ایجاد شده است.

طبقه بندی موضوعی
  • ۱
  • ۰

خط پاورقی در دو جهت راست و چپ در یک سند

امکان ایجاد خط پاورقی در دو جهت راست و چپ در یک سند واحد آن‌طور که در تصویر نشان داده شده است، در نرم‌افزار ورد وجود ندارد. در اینجا به این نکته اشاره شده و راهکاری هم ارائه گردیده که چندان کارگشا نیست چون با زیاد یا کم شدن تعداد پاورقی‌ها در متن جابه‌جایی صورت می‌گیرد و این ترفند بی‌فایده می‌شود.

همان طور که در این آموزش گفته شد حل منطقی این مشکل، ویرایش خط پاورقی در فرمت پی‌دی‌اف است بنا به دلایلی که در پی خواهد آمد.

برای دیدن این آموزش با ما همراه باشید.

Foxit PhantomPDF نرم‌افزاری است که به کمک آن به‌راحتی می‌توان خط پاورقی را در فرمت پی‌دی‌اف به مناسبت و به‌دلخواه جابه‌جا کرد.

در کتاب‌های فارسی در مواردی که چنین مشکلی وجود دارد، برخی با ویرایش خط پاورقی (Footnote Separator) و هم‌اندازه کردن آن با خط پاورقی ادامه‌دار (Footnote Continuation Separator) این مشکل را به‌نوعی حل می‌کنند؛ اما این روش خلاف اصول اولیه‌ی ویرایش و صفحه‌آرایی کتاب است.

ازآنجایی‌که کتاب‌های آماده‌ی چاپ با فرمت پی‌دی‌اف به چاپخانه ارسال و یا عموماً اسناد ورد برای جلوگیری از هرگونه تغییر و به‌هم‌ریختگی با فرمت پی‌دی‌اف پرینت می‌شوند، معقول‌تر آن است که اصلاح این خط درنهایت و در فرمت پی‌دی‌اف صورت گیرد.

شیوه‌ی کار:

بعد از پی‌دی‌اف کردن سند مورد نظر، آن را در این نرم‌افزار Foxit PhantomPDF باز می‌کنیم و به صفحه یا صفحات مورد نظر می‌رویم و با انتخاب خط پاورقی، با کلیدهای جهتی آن را به‌گونه‌ای که در ویدئوی آموزشی زیر نشان داده شده، جابه‌جا و سند را ذخیره می‌کنیم.

خط پاورقی در دو جهت راست و چپ
حجم: 1.84 مگابایت


توجه: Foxit PhantomPDF علاوه بر این توانایی، امکانات فوق‌العاده‌ی دیگری هم دارد که در آموزش‌های بعدی (Foxit PhantomPDF) بدان خواهیم پرداخت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی